• چهارشنبه 5 اردیبهشت 03


ستارگان نجف علامه بحر العلوم -(داستان زيبا از شيعه شدن قومى از يهود)

381

مناظره با يهود
سيد جواد املى صاحب كتاب
مفتاح الكرامه كه شاگرد بحرالعلوم بوده مى گويد : 
در ماه ذيحجه سال 1211ه ق با علامه بحرالعلوم از نجف اشرف براى زيارت حضرت سيد الشهداء ارواحنا فداه عازم كربلاى معلا شديم. عبور ما به قريه ذوالكفل كه ساكنين آن سه هزار يهودى بودند، افتاد. در اين مسافرت گروهى از طلاب هم در حضور علامه بحرالعلوم بودند.
موقعى كه يهود خبر ورود علامه بحر العلوم را شنيدند براى استقبال وى شتافتند و در حضور آن بزرگوار بودند تا اينكه وى نزديك كاروانسرايى كه دستور فرموده بود آن را تعمير نمايند پياده شد. يهوديان آمدند و با كمال ادب در اطراف علامه بحرالعلوم حلقه زدند و علامه بحرالعلوم با كمال خوش اخلاقى مراسم خوش آمد را با آنان برگزار نمود. در ميان گروه يهود دو نفر به نام: داوود و عزيز از علماى ايشان به شمار مى رفتند.
داوود مشغول سخن گفتن شد سيد بحرالعلوم ضمن 
بحثهايى كه مطرح شد گفت: آيا در كتاب تورات شما اختلاف هست يا نه؟ گفتند: نه، فرمود: چگونه اختلافى در تورات شما نباشد در صورتى كه سه فرقه شديد، هر كدام از اين فرقه‌ها به فرقه هاى متعدد تقسيم شدند. تا اينكه هفتاد و يك فرقه تشكيل دادند، فرقه سامر هم اكنون با شما اختلاف فراوانى دارند و آن توراتى است كه نزد شما مى باشد!
يهوديان گفتند: ما قبول داريم، اين‌ها فرق دارد ولى نمى دانيم اين اختلاف از كجا سرچشمه گرفته
گرچه چنين اختلافى در بين تورات ما موجود است ولى در عين حال ما در اصل دين با يكديگر اختلافى نداريم.
بحرالعلوم گفت: چگونه اختلاف نداريد؟ من الان ثابت مى كنم كه اختلاف داريد خوب بگوييد آيا اين تورات كه فعلا در دست شماست بدون كم و زياد همان توراتى است كه خدا بر حضرت موسى نازل كرد؟
يهوديان گفتند: آرى، اين همان كتاب آسمانى است و نقصانى در او راه نيافته است.
بحرالعلوم گفت: چگونه اين ادعا صحيح است در صورتى كه در تورات فعلى شم موضوعات قبيح و زننده 
به چشم مى خورد، و چه بسا موجب كفر شما مى شود؟! از جمله آن كه ساختن گوساله را كه مورد پرستش قرار گرفت، به حضرت هارون و پيامبر وصى حضرت موسى نسبت مى دهد... بگوئيد بدانم كه آيا خداى حكيم، شريعت و دينى را تشريع كرده كه نماز نداشته باشد؟
يهوديان گفتند: ابدا، بلكه نماز در كليه اديان بوده و هيچ دين و مذهبى بدون نماز وجود نداشته است.
بحر العلوم فرمود: بگوئيد اين نمازى كه مى خوانيد مدرك آن در كجاست، در صورتى كه اسفار پنجگانه تورات شما را بررسى و مطالعه كرديم و چنين نمازى را كه شما مى خوانيد در آن نيافتيم.
بعضى از آنها گفتند: ما اين نمازى را كه مى خوانيم از فحوا و قرينه هاى سخنان تورات به دست آورده ايم.
سيد گفت: بحث درباره ذكر دعايى نيست كه در همه اوقات به جا مى آوريد، بلكه حرف در نمازى است كه با اجزاء و شرايط و در اوقات مخصوص از
قبيل صبح، عصر و عشاء به جا مى آوريد و آن را به تفلاه شجريت و تفلاه منحا و تفلاه عرب مى ناميد، و در موقع خواندن آنها متوجه بيت المقدس مى شويد.
مطلب ديگر اينكه: آيا براى عالمان شما جايز است كه تورات را بر خلاف شريعت موسى تفسير كنند؟ به چه دليل مى گوييد اينگونه حج و نماز از ناحيه پيامبران به ما رسيده است؟!
آنها كه نتوانستند جواب بحرالعلوم را بدهند همچنان متحير ماندند، و از علم فراوان اين مرد بزرگ دچار تعجب گرديدند.
يكى از يهوديان گفت: ما مى گوييم اصلا در زمان موسى نمازى در كار نبوده و لازم هم نيست ما به نماز معتقد باشيم. سيد بحرالعلوم گفت:
سبحان الله! آيا چنين نيست كه شما الان قرار كرديد و گفتيد: نماز در تمام اديان و شرايع بوده، پس چگونه مى شود گفت: نماز جزء دستورهاى دين و شرع حضرت موسى كه در آن زمان بزرگترين اديان به شمار مى رفته، نبوده است؟!
يهوديان از جواب عاجر شدند، و بزرگ آنان از اين تناقضات همچنان سر خجلت به زير افكند .
گروه يهود محكوم گرديدند و چيزى نگفتند.
بحرالعلوم پس از اين استدلال رو به بزرگ آنها كرد و گفت: شما كه بزرگ اين گروه محسوب مى شوى آيا تا كنون براى بدست آوردن دين حق اقدام كرده اى؟
او گفت: انصافا درصدد برنيامده‌ام و براى تشخيص آن قدمى برنداشته‌ام و درباره حقانيت دين محمد صلى الله عليه و آله تحقيقى به عمل نياورده ام، اكنون در نظر دارم كه در اين باره مطالعه كنم و نتيجه مطالعات خود را به شما شرح دهم.
سيد جواد (صاحب مفتاح الكرامه) كه اين مناظرات را در كتاب خود نگاشته مى گويد: آن گروه يهود اسلام آوردند و اسلام آنان بسيار قوى و نيكو شد...
منبع
ديدار با ابرار صفحات٥٠الى٥٦

  • چهارشنبه
  • 9
  • آبان
  • 1397
  • ساعت
  • 11:14
  • نوشته شده توسط
  • ابوالفضل عابدی پور

برای بارگذاری فایل در سایت اکانت مداحی بسازید



ارسال دیدگاه



ورود با حساب گوگل

ورود کاربران