• پنج شنبه 30 فروردین 03


عبدالرحیم ایزدی : راز ماندگاری صدا، قبل از خواندن، تقویت صداست

6302
26

عبدالرحیم ایزدی :  راز ماندگاری صدا، قبل از خواندن، تقویت صداست

۱_ لطفا در ابتدا خودتان را برای مخاطبان و علاقه مندان تان در سایت امام ۸ معرفی کنید.

بنده عبدالرحیم ایزدی هستم، اهل نجف آباد اصفهان،  متولد ۱۳۴۷ و فارغ التحصیل رشته ی بیولوژی از دانشگاه اصفهان و آواز از دانشگاه پردیس.

سال ها قبل بنا را بر این گذاشتیم که براساس فعالیت هایم در زمینه صدا، صداسازی و چگونگی تقویت صدا، بتوانم در این حوزه گامی بردارم تا به علاقه مندان حرفه ی  مداحی، سخنرانی و خبرنگاری آموخته هایم را انتقال بدهم. در ادامه با چند فایل صوتی که در صفحه ی شخصی ام گذاشتم متوجه استقبال مخاطبان شدم و لذا به خادم الشهدا، مجموعه آموزشی صدا سازی ثامن الائمه، سایت امام ۸ و اپلیکشین صدیقه شهیده کوچ کردم و آرزو میکنم در این فضا ها بتوانم قدمی بردارم

۲_از چه زمانی صداسازی را شروع کردید و چه شد که به سمتِ صداسازی رفتید؟

در کل قبل از اینکه بخواهیم وارد صدا بشویم، از خوانندگی تا مداحی و خبرنگاری و... باید صدای خودمان را بسازیم، تقویت و آزادش اش کنیم. برخی به این مقوله توجهی نمیکنند. خداوند قدرت شگرفی را در تارهای صوتی و حنجره ما قرار داده. تقویت صدا، حجم صدا، قدرت صدا، لطافت صدا، پرتاب صدا و بسیاری موارد دیگر را میتوان نام برد. اما اغلب مداحان  بدون آنکه دوره های آموزشی لازمه را طی کنند وارد این عرصه می شوند و بعد از گذشت مدتی دچار مشکل می شوند. درصورتیکه قبل از خواندن باید مراحل صداسازی را انجام دهند. ماهم این مراحل را طی کردیم. من برای درک بهتر گوشه ها و ردیف ها، از بعضی سازها بهره جستم.

اگر توجه کنید متوجه می شوید که بسیاری از مردم صداهای خوبی دارند اما نمی توانند از صدایشان به شکل شایسته و درست استفاده کنند زیرا این دوره ها را نمی گذرانند، من هم به خاطر تاکید اساتیدم مراحل صداسازی را برای تقویت صدایم طی کردم.

 

۳_ لطفا نام برخی از اساتید برجسته ای که پیش آن ها آموزش دیده اید را بگویید.

آقای ساموئل که آکاردئون نواز قدری  هستند. لارابرانیک ( ؟؟؟) و لاجرلاو که پیش ایشان دوره های متعددی را گذراندم. در کنار این ها، دوره های «تدریس آواز» را هم  از اساتیدی نظیرِ آقای طباطبایی، آقای ملک مسعودی و استاد پژوه آموختم و هنوز خود را اندرخمِ یک کوچه میدانم و به گمانم تا استاد شدن فاصله ی بسیاری مانده..

۴_از چه زمانی به مداحی علاقه مند شدید و علت و انگیزه ی این علاقه چه بود. و چند سال است که دراین حوزه فعالیت می کنید؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که بنده خیلی وابسته ی والدینم بودم، از وصایای پدر و مادرم هم پیوستن بنده به جرگه ی مداحان و رفاقت بیشتر با اهل بیت بود و من هم به این وصیت گوش سپردم و الان هم به لطف خدا به این حرفه مشغولم..

مدتی قبل در نجف آباد اصفهان پارکی قرار بود افتتاح شود و پیرو آن عزیزی با من تماس گرفت و خواست که به آنجا بروم و اذان بگویم اگر درست خاطرم باشد؛ استاندار آن موقع اصفهان آقای بختیاری بودند و قرار بود برای افتتاحیه بیایند و بنده هم برای نماز مغرب و عشا به آنجا رفتم و اذان گفتم. استاندار وقت برای روز بعد مرا به دفترشان فراخوندند و از من دعوت به کار کردند. نخستین جرقه های فعالیت من از آنجا شروع شد که این را هم از برکت دعای خیر مادرم می دانم ..

این نکته راهم باید بگویم که به این علت که آن موقع دوره های قرآنی  را طی نکرده بودم با برخی از همکاران قراری گذاشتیم، آنها از من خواستم که به آموزش صوت و صدا و تقویت تنفس و... بپردازم و آن ها نیز به تلافی قرآن را به من آموختند و با این بده بستان، قرآن را فراگرفتم..

۵_ چند سال است که به قاریان و مداحان آموزش می دهید؟

بنده قاریان قرآن را  در بحث صوت و تقویت صدا همراهی می کنم.  و قریب به ۱۲ سال است که به این کار مشغولم.

۶_ پس کوله باری از تجربه را در  حوزه ی تدریس هم دارید..

هرچه هست از دعای خیر پدر و مادرم است

۷_ با توجه به اینکه به عنوان یک مدرس در حوزه صداسازی فعالیت مستمر دارید سطح صدای مداحان جوان و نوجوانی که وارد این حوزه می شوند را چطور ارزیابی می کنید؟ به نظر شما به صداهای پخته تری نیاز دارند یا خیر؟ آیا به آموزش و راهنمای بیشتری نیاز ندارند؟

سوال بسیار خوبی است از این جهت که جوانان ما اغلب صداهای دلنشینی دارند اما متاسفانه در کلاسهای آموزشی با آن ها تخصصی کار نمیکند بنابراین جوانان برای پر کردن خلا آموزشی شان به « سی  دی» های بازاری مراجعه می کنند و اینگونه ناخودآگاه به چاله ی تقلید صدا سقوط می کنند و این باعث می شود که صدای خودشان را از دست بدهند. در صورتیکه اگر مسیر درست را طی کنند و آواز و ردیف و گوشه را فرابگیرند، به عقیده ی من میتوانند صداهای ماندگاری را داشته باشند. به عنوان نمونه، در اصفهان یکی از مداحان بسیار خوب اقای جامی هستند، ایشان نزدیک ۸۵سال سن دارند اما صدایشان هنوز زنده است چون مسیر صحیح را طی کرده اند. جوهره ی صدای جوانان و نوجوانان ما بیشتر از لوح های فشرده ی بازار است. آنها نباید به این سی دی ها بسنده کنند و باید دوره های آموزشی درست را از ماهور تا همایون و اواز افشاری و ابوعطا را طی کنند تا به مرور زمان صاحب سبک و اثر شوند. اگر غیر از این باشد از این شاخه به آن شاخه می پرند و مسیرشان  را گم می کنند.

برخی این مسیر را طی نمی کنند و بالطبع سرخورده می شوند. خداوند در تارهای صوتی همگی ما شگفتی هایی را قرار داده که هریک از ما از مسیر درست می توانیم تقویتشان کنیم. کم دیده ام مداحان در گام هایی که داریم از صدای سینه و میانی و..بهره ببرند..به این علت است که کار نکرده اند.معتقدم راز ماندگاری صدا، قبل از خواندن، تقویت صداست

۸_ سبکی در مداحی هست که به آن «اگزوزی خوانی» می گویند، طبق شنیده های ما این سبک از خواندن، صدا و حنجره مداح را به افول و نابودی می کشاند، نظرتان را در رابطه با این اتفاق بفرمایید و اینکه گاهی مداحان به ما می گویند «چه کنیم که صدایمان خش بردارد؟» ایا خش داشتن صدا گزینه ی خوبی است؟

اغلب مداحان صدای بم را برای مداحی انتخاب می کنند و حتی گاهی در کمال تعجب به استفاده از دخانیات برای تغییر صدایشان روی می آورند!

 این کارها از لحاظ علمی کاملا مطرود و منفور و زشت است. اهل بیت این هارا نمی پسندند..تارهای صوتی ما مانند بقیه ی اعضای بدن مان است و باید به شکل شایسته از آن ها استفاده کرد. باید طول عمرشان را افزایش دهیم نه آنکه از عمر آن بکاهیم.

 از قول استاد سازگار نقل میکنم که می فرمایند « مداحی تنها شور نیست..اینها از مداحی تنها شور را آموخته اند»

 شورخوانی حالتی دارد که اگر صدا خش داشته باشد  هیجان را بیشتر ایجاد میکند. اینها دارند وارد موسیقی  غربی می شوند، ما در غرب جاز یا پاپ را داریم که  از سیاه پوستان گرفته شده..جاز زدن یعنی به «وجد آوردن». این عزیزان با این کار میخواهند همان سبک و سیاق جاز غربی را ایجاد کنند و برای این کار به زمین و آسمان می پرند. این فرقی با جاز غربی ندارد. اگر به هرقیمتی قرار است مخاطب را وجد بیاوریم، پس بهتر است گروه های غربی را گوش کنیم و.. خب آن ها هم دست به همین کار زده اند. اهل بیت این رفتارها را نمی پسندند. متن زیارت عاشورا می گوید اهل بیت را زمینی کردند، این سبک خواندن و استفاده از دخانیات و.. سخیف  است

شاگردی داشتم که می گفت « اگر قلیون دو سیب نکشم نمیتوانم شور بخوانم» بنده هم بلافاصله عذرش را خواستم.

به تازگی بهترین میکسر و میکروفون ها را هم خریداری می کنند و انقدر میکروفون را به لب هایشان نزدیک می کنند که گوش مخاطب از صدای بلند آزار می بیند.

حضرت آقا همواره از مداحی سنتی می گویند. این نوع از مداحی با فطرت ما همخوان است. در جلساتی که حضرت آقا هستند هیچگاه سبک شور و امثال آن  را نخواهید دید، اصلا معنا ندارد.

۹_ طی ۱۴ سالی که در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستیم به دنبال آنیم که تمام محتوایی که یک مداح خوب برای اجرای یک مجلس به آن نیازمند است را فراهم کنیم، نقش سایت امام ۸ را در توسعه ی دانش مداحی و سبک های اصیل و مناسب برای تمام اقشار، چگونه می بینید؟

من به این سایت خیلی علاقه مندم، زمانی که وارد «سایت امام ۸ » شدم، آرزو کردم که کاش تمام جریان های آموزشی مجازی این گونه عمل کنند. زیرا این سایت هم به مداحی سنتی می پردازد و هم سلیقه ی قشر جوان و نوجوان را در نظر میگیرد. به شما و تمامی دست اندرکاران این سایت خسته نباشید می گویم و امیدوارم خداوند به شما توفیق بدهدو به شخصه از مطالب این سایت همواره استفاده  میکنم.

۱۰_ برای خاتمه اگر حرفی با جوانان دارید بفرمایید..

میگویند ماهی را هروقت از آب بگیری  تازه است..برخی از مداحان گمان می کنند که چون سن شان زیاد است دیگر احتیاجی به صداسازی و تقویت ندارند. من این تفکر را نمی پسندم، معتقدم قبل از اینکه بخوانیم باید صدایمان را تقویت کنیم. اگر صدایمان را تقویت کنیم همواره میتوانیم بخوانیم و اگر برخلاف این باشد عمر فعالیت مان کم خواهد بود..

  • دوشنبه
  • 12
  • فروردین
  • 1398
  • ساعت
  • 1:50
  • نوشته شده توسط
  • سید محسن احمدزاده صفار

برای بارگذاری فایل در سایت اکانت مداحی بسازید



علیرضابرزگر

صدوپنجاه سازی و شناخت دستگاهها
با سلام بنده چند سالی هست مداحی میکنم بصورت غیر حرفه ای میخواهم با دستگاهها بیشتر اشنا بشوم و حنجره صدای خودم را بسازم تا در حین اجرا دچار مشکل نشوم که مشکل اصلی من همین است

چهارشنبه 12 تیر 1398ساعت : 10:38

ارسال دیدگاه



ورود با حساب گوگل

ورود کاربران