در مورد زمان بازگشت اسرای اهل بیت به کربلا و زیارت قبور شهدا برخی معتقدند این اتفاق در سال نخست روی نداده و پیمودن مسیر کوفه تا شام و سپس بازگشت به کربلا در مدت ۴۰ روز برای کاروان اسرای کربلا ممکن نبوده است.محدث نوری و شیخ عباس قمی طرفدار این نظریه هستند.
به باور برخی،گزارش معتبری نیز بر اثبات این رویداد در دست نیست.
برخی مانند سید ابن طاووس در لهوف معتقدند اسرای کربلا از شام به عراق رفته و در روز اربعین یعنی ۴۰ روز بعد از واقعه عاشورا به کربلا رسیدند و در آنجا جابر بن عبدالله انصاری و برخی از بنی هاشم را دیدهاند و پس از زیارت امام حسین(ع) به مدینه رفتهاند.اینان معتقدند این بازگشت ممکن بوده و روایاتی که از این رویداد خبر دادهاند معتبرند.
از جمله کتابهای مشهور در اثبات این نظر و پاسخ به مخالفان کتاب تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهداء(ع) نوشته سید محمد علی قاضی طباطبایی است.
نوری،لؤلؤ و مرجان،ص۲۰۸_۲۰۹
منتهی الآمال،ص۵۲۴_۵۲۵
سبحانینیا،تحقیقی درباره اربعین
حسینی رنجبر،پژوهشی در اربعین حسینی،ص۱۶۸_۱۷۲
لهوف،ص۲۲۵
رنجبر،پژوهشی در اربعین حسینی، ص۱۷۲_۱۸۷
- چهارشنبه
- 9
- آبان
- 1397
- ساعت
- 18:26
- نوشته شده توسط
- ابوالفضل عابدی پور
ارسال دیدگاه