• جمعه 10 فروردین 03


پاسخ به شبهه -( رسول خدا (ص)؛ رحلت يا شهادت؟)

738

يكی از شبهاتی كه مطرح می‌شود در خصوص شهادت پيامبر اكرم صلی‌الله و عليه وآله است و اين از جلوه‌های مظلوميت پيامبر عزيز است كه غالبا از واژه «رحلت» برای ايشان استفاده می‌شود؛ در صورتی كه مسموم شدن و شهادت ايشان به وضوح و متواتراً در منابع تاريخی و حديثی آمده است.
در آثار بزرگانی نظير شيخ صدوق، شيخ طوسی، شيخ مفيد، طبرسی، ابن فتال نيشابوری، علامه حلی و علامه مجلسی در ضمن شرح زندگانی رسول اكرم صلی‌الله عليه وآله اين عبارت و يا شبيه به آن ذكر شده كه «رسول خدا صلی‌الله علیه وآله در روز دوشنبه بیست و هشت صفر در مدينه در حالی كه مسموم شده بود و شصت و سه سال داشت از دنيا رفت.»
هرچند واژه «مسموم» خود دلالت بر شهادت دارد، اما در مواردی هم به صراحت واژه شهادت قيد شده است.
در منابع شيعه، احاديثی با مضمون شهادت ذوات مقدس معصومين عليهم‌السلام به صورت عام و پيامبر اكرم صلوات‌الله عليه وآله به صورت خاص ديده می‌شود كه به نمونه‌هايی از آن اشاره می‌شود:
ابوالصلت هروی می‌گويد: از امام رضا علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمود: «والله هیچ یک از ما نیست؛ مگر اینکه مقتول شهید است....» 
امام جعفر صادق علیه‌السلام به نقل از پدرانشان فرمودند: امام حسن علیه‌السلام به اهل بیتشان فرمودند: من با سم از دنیا می‌روم؛ همان گونه که رسول‌الله از دنیا رفتند. گفتند: چه کسی آن کار را انجام می‌دهد؟ امام فرمودند: همسرم جعده دختر اشعث بن قیس (لعنت‌الله علیهما).
سلیم بن قیس ضمن ذكر احتجاج عبدالله بن جعفر علیه معاویه ملعون در حدیثی طولانی می‌نویسد: ...امیرالمؤمنین علیه‌السلام برخاست و در حالی که گریه می‌کرد، عرض کرد: پدر و مادرم فدایت ای رسول خدا! آیا شما هم کشته می‌شوی؟
فرمود: آری، من با سمّ از دنیا می‌روم و شهید می‌شوم و تو با شمشیر کشته می‌شوی و محاسنت از خون سرت رنگین می‌شود و فرزندم حسن علیه‌السلام با سمّ کشته می‌شود و فرزندم حسین علیه‌السلام با شمشیر کشته می‌شود. اورا طاغی پسر طاغی، زنازاده پسر زنازاده، منافق پسر منافق می‌کُشد....
امام صادق علیه‌السلام فرمود: می‌دانید رسول خدا علیه و علی آله السلام درگذشت یا کشته شد؛ همان‌طور که خدا می‌فرماید: «اگر او درگذرد یا کشته شود به جاهلیت باز می‌گردید.»
او قبل از مرگ مسموم شد، آن دو زن به او زهر نوشاندند.
امام صادق عليه السلام می‌فرمایند: چون پیامبراكرم صلی‌الله عليه وآله ذراع (یا سر دست) گوسفند را دوست می‌داشتند، یک زن یهودی با اطلاع از این موضوع ایشان را با این بخش از گوسفند مسموم كرد.
امام ششم همچنین فرمودند: «پیامبر اکرم (ص) در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که لقمه‌ای که آن روز در خیبر تناول کردم، اکنون اعضای بدنم را نابود کرده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست؛ مگر این که با شهادت از دنیا می‌رود.»
در منابع اهل سنت نيز به شهادت ايشان تصريح شده است. به عنوان نمونه:
عبدالله بن مسعود می‌گوید: اگر نُه مرتبه قسم بخورم که رسول خدا صلی‌الله علیه وآله کشته شده است، برایم محبوب‌تر است از اینکه یک مرتبه قسم بخورم او کشته نشده است؛ زیرا خداوند متعال او را پیامبر و شهید قرار داده است.
حاکم نیشابوری می‌نويسد كه شعبی نقل کرده است: به خدا قسم رسول خدا و ابوبکر با سمّ کشته شده‌اند و عمر و عثمان و علی بن ابی طالب با شمشیر کشته شده‌اند و حسن بن علی علیه‌السلام با سمّ و حسین بن علی علیه‌السلام با شمشیر کشته شدند.
 تهیه و تدوین: هیات علمی «جرعه»
 منابع:
کفایة‌الاثر/ علی بن محمد خزاز قمی
بحارالانوار جلدهای ٢٢، ٢٧ و ٢٨/ علامه مجلسی
مناقب آل ابی‌طالب، جلد ۳/ ابن شهر آشوب
كافی جلد ٦/ كلينی
من لا یحضره الفقیه، جلد ٣/ شيخ صدوق
مستدرک جلد ٣/ حاکم نيشابوری 
السیرة‌النبویة، جلد ۴/  ابن هشام
کتاب سلیم/ سليم بن قيس هلالی 
المقنعة/ شيخ مفيد
تهذيب‌الأحكام جلد ٦/ شيخ طوسی
روضةالواعظين جلد ١/ ابن فتال نيشابوری
مجمع‌البيان جلد ٩/ شيخ طبرسی
تحريرالأحكام جلد ٢/ علامه حلی
بصائرالدرجات جلد ١/ محمد بن حسن صفار
الخرائج و الجرائح، جلد ١/ قطب‌الدين راوندی

  • چهارشنبه
  • 16
  • آبان
  • 1397
  • ساعت
  • 12:2
  • نوشته شده توسط
  • ابوالفضل عابدی پور

برای بارگذاری فایل در سایت اکانت مداحی بسازید



ارسال دیدگاه



ورود با حساب گوگل

ورود کاربران