• سه شنبه 4 اردیبهشت 03

 اصغر چرمی

مصاحبه سایت امام هشت با کربلایی اصغر چرمی ذاکر و شاعر اهل بیت درنمایشگاه قرآن کریم

1006
1

مصاحبه سایت امام هشت با کربلایی اصغر چرمی ذاکر و شاعر اهل بیت درنمایشگاه قرآن کریم

در هشتمین شب برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی تهران توفیق میزبانی از شاعر و ذاکر اهل بیت جناب آقای اصغر چرمی را داشتیم.
در ذیل متن گفتگوی ما با ایشان را با هم می خوانیم.

۱. لطفا خودتان را برای مخاطبین «امام هشت» معرفی کنید.
اصغر چرمی هستم و خوشحالم که در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و در غرفه امام هشت حضور دارم و خرسندم که برای دومین سال پیاپی، دست‌اندرکاران امام هشت را در این مجموعه میبینم. سال گذشته قرار بر این بود که بتوانیم محصولات «سایت امام هشت» را در نمایشگاه بعدی ببینیم و لذا خدارا شاکرم که امسال این مهم به وقوع پیوسته و امسال شاهد «نغمه‌های رحمت»، اپلیکیشن های «گنجینه مداحی» و «تقویت صدا» هستیم. به مدیر محترم «امام هشت» هم عرض کردم که این اپلیکیشن ها فوق العاده جذاب هستند و آرزو می کنم که سال آینده نیز بتوانیم محصولات بیشتری را از این مجموعه ببینیم.

۲. جناب چرمی، آیا به خاطر دارید که چگونه و از چه زمانی وارد حوزه شعر و مداحی شدید؟
خیلی خوشحالم که این سوال را پرسیدید به این علت که از بچه‌گی در هیات های تهران از نوحه‌خوانی تا سینه‌زنی و زنجیرزنی همه چیز را تجربه کردم، تا اینکه در سن ۱۸ سالگی در خدمت سربازی و در حسینیه حضرت زینب(س) رسماً اولین مداحی را انجام و حضرت علی اکبر را خواندم. خاطره‌ی دلچسبی دارم از چگونگی شعر گفتنم. قریب به شش سال قبل با نهایت اشتیاق ظهر اربعین خودم را به زیر قبه امام حسین (ع) رساندم و علاقه مند بودم تا ظهر اربعین و زیر قبه امام حسین (ع) از ایشان چیزی بخواهم. بنابراین حضرت را به مادرشان قسم دادم و تقاضا کردم که به من شعر اهل‌بیت را بیاموزند، به یاد دارم که از آن تقاضای من تا روز ولادت مادرشان، کمتر از سه ماه گذشت که درون من کسی به من گفت که قلم بزنم و انگار آن جرقه را خود حضرت در دل من زد زیرا که این شعر به رشته‌ی تحریر در آمد:
امروز سحاب رحمت حق بارید‌...شد نسل محمد ابدی و جاوید
محبوب ترین مادر عالم زهراست...تا کور شود هر آنکه نتواند دید
و بعد از آن آرام آرام شعر را شروع کردم، الان هم خودم را توانمند نمی‌بینم اما همین را میدانم که خود حضرت عنایت کردند و الان هم به همین بسنده می کنم که در مداحی هایم، از اشعار خودم استفاده می کنم.

۳. چندین سال است که به واسطه فضای مجازی شعرا به تکاپو افتاده اند و فعالیت های چشمگیری را دارند، می‌خواهم بدانم که آسیب ها و مزایای  این جوششی که در ادبیات آیینی علی‌الخصوص شعر هیات در جوانان اتفاق افتاده، از منظر شما چیست؟
شعرهای آیینی قدیمی را که ورق می‌زنیم با اشعاری پرمحتوا و حرفه ای رو‌به‌رو می‌شویم. یعنی وزن و قافیه در آن‌ها رعایت شده اند و شاعرانگی در اشعار قدیمی فوران میکند. الان هم فضا خوب است اما گاهی دیده میشود که یکی از مداحان معروف شعری را می‌خواند و با استقبال بسیاری روبه‌رو می‌شود. اما وقتی همان شعر را بررسی می کنیم، می‌بینیم به لحاظ وزن ایرادات اساسی دارد و حتی چهارچوب اصلی شعر را نیز ندارد. این اتفاق اغلب برای برخی شعرای جوان که می‌خواهند زود دیده شوند رخ می دهد. یکی از کارهای خوبی که «امام هشت» انجام می‌دهد این است که به این شعرای جوان فرصت می‌دهد. اغلب این جوانان اشعاری می سرایند که با اصول و اسلوب نیست اما به مرور زمان قلم شان آنقدر قوی می شود که با یک بیت اش می شود یک مجلس را تکان داد. در کل آینده اشعار آیینی را با توجه به سایت های مثل «امام هشت» بسیار روشن و پررونق می‌بینم.

۴.جایگاه فناوری و شبکه های جدید و اپلیکیشهایی مثل گنجینه مداحی را در تهیه خوراک برای هیات‌های مذهبی، چگونه می‌بینید و چه توصیه ای برای رشد بهتر فعالیتهای اینچنینی دارید؟
شما بهتر میدانید که بسیاری از مداحان ما شغلشان مداحی نیست اما از کمترین فرصت بیشترین استفاده را می کنند و از گوشی های هوشمندشان استفاده مفید می کنند. شما اپلیکیشنی را روانه بازار کرده اید که مداح میتواند توسط آن بهترین شعر و بهترین سبک را انتخاب کند و حتی اگر فرصت نوشتن را ندارد  نیز، به این نرم افزار مراجعه کند.
انشالله خداوند به شما سلامتی بدهد. خیلی خوشحالم که امشب توفیق زیارت تان را داشتم انشالله سالهای آینده هم بتوانیم زیارت تان کنم.

_ممنونیم از تشریف بخشی تان و همینجا از تمام مداحان عزیز در سراسر کشور دعوت می کنیم که از غرفه «سایت امام هشت» در نمایشگاه بین المللی بازدید کنند تا بتوانیم از نزدیک از نقطه نظرات همه ی عزیزان بهره‌مند شویم

  • یکشنبه
  • 29
  • اردیبهشت
  • 1398
  • ساعت
  • 18:18
  • نوشته شده توسط
  • سید محسن احمدزاده صفار

برای بارگذاری فایل در سایت اکانت مداحی بسازید


حجم فایل 8.03 MB
تعداد بازپخش 6
تاریخ بارگذاری یکشنبه 29 اردیبهشت 1398 09:21
عنوان : صوت مصاحبه با آقای چرمی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در غرفه امام هشت

ارسال دیدگاه



ورود با حساب گوگل

ورود کاربران