• یکشنبه 9 اردیبهشت 03

 عبدالحسین شفیع پور

مصاحبه با عبدالحسین شفیع‌پور -(ذاکر و شاعر اهل‌بیت)

1373

مصاحبه با عبدالحسین شفیع‌پور -(ذاکر و شاعر اهل‌بیت)

۱.لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.
سلام عرض می‌کنم خدمت شما و مخاطبان گرامی سایت «امام هشت» و خدا قوت می‌گویم به به تمامی عوامل و دست‌اندرکاران این سایت ارزشمند. هر انسانی دیده‌شدن را دوست دارد و شاعران و مداحان هم از این قاعده مستثنی نیستند، و لذا علاقه‌مند هستند که جایی را بین دوست‌دارانِ اهل‌بیت داشته‌باشند و سایت شما این فضا را برای‌شان فراهم کرده.
بنده از سال ۸۴ توفیق نوکری اهل‌بیت را دارم، شش ماه پس از مداحی متوجه این نیاز شدم که بهتر است خودم به صورت مستقل کار کنم و اینگونه شد که به «شعر» ورود پیدا کردم، الان هم خودم را شاعر نمی‌دانم اما امیدوارم بتوانم در این حوزه مثمرثمر باشم.
۲. جناب شفیع‌پور بفرمایید تا کنون از محضر چه اساتیدی بهره‌بردید؟
ده سالِ اول ورودم به این حوزه، بیشتر خودم به دنبال کسب دانش بودم، در گیلان و رشت و... اما به‌عقیده‌ی من کیفیت شعر آیینی در تهران، قم و مشهد بهتر از دیگر نقاط کشور است. چهار/پنج سال اخیر در حوزه‌ی مداحی از جناب آقای میرزامحمدی در بحث روضه و تولید محتوای روضه به کرات آموخته‌ام. اغلب شاعرانی که مداحی می‌کنند در بحث «روضه» نقص دارند اما آقای میرزامحمدی در این بحث خیلی عملکرد خوبی دارند. به عنوان مثال زمانی روضه‌ی حضرت رقیه را از زبان خود حضرت می‌شنوید، زمانی همین روضه را به صورت شاعرانه از زبان ماهی که بالای خرابه است می‌شنوید و عملکرد قابل دفاع آقای میرزامحمدی دقیقا همین جاست که نگاهِ متفاوتی دارند. در رابطه با جلسات نقد و بررسی شعر هم جلسات حوزه شعر ((سید مهدی حسینی)) را به دوستان پیشنهاد می‌کنم چراکه جلسات ایشان بسیار آموزنده هستند.
۳. در این سال‌ها که در حوزه‌ی شعر و مداحی فعالیت کرده‌اید، کدام‌یک از فعالیت‌هایتان پررنگ‌تر بوده و اینکه این دو تخصص در کنار یکدیگر چقدر توانسته‌اند در اجرا به شما کمک کنند؟
در حوزه‌ی مداحی همیشه فعالیتم بیشتر و پررنگ‌تر بوده. اما به عقیده من وقتی مداح شعر خودش را می‌خواند طبعا احساسش را بهتر منتقل می‌کند و این تأثیرگذارتر است. الحمدالله توفیق نوشتن شعر را این چندسال داشته‌ام و ناگفته نماند که تعدادی از آن‌ها دلی بودند به این معنی که شعری حواله شد که برای خودم خیلی تأثیرگذار بود و همان تاثیر را در مخاطب هم دیدم و ارزو میکنم تمامی همکارانم در این حوزه بتوانند در بحث شعر هم ورود کنند تا این تاثیر را مشاهده‌کنند.
۴. در سایت «امام هشت» یکسری مطالب را از گذشته داریم که مورد استقبال بسیاری قرار گرفت، اشعاری که بعضا در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد اما اغلب خواننده نمی‌دانست که سراینده‌ی این شعر کیست. از شما می‌خواهیم چندتا از اشعار یا مطالبی که به دل‌تان نشست را برایمان بخوانید.
یکی از محاسن سایت «امام هشت» این است که فضا را برای سرایش شعر آماده‌میکند، بارها شده که تصمیمی برای قلم‌زدن نداشتم اما طی گشت و گذار در این سایت ترغیب شده‌ام که شعری راهم بارگذاری کنم، علتش هم صدقه‌ی جاریه بودن شعر اهل‌بیت است، ما  روایت‌های بسیاری درمورد اهمیت نوشتن شعر برای اهل‌بیت داریم. اشعاری که در سایت شما بارگزاری کردم یکی وداع با حرم امام حسین (ع) بود که در رابطه با زائری بود که با حسرت و ناراحتی در حال دل‌کندن از حرم است، این شعر را زمانیکه در بین‌الحرمین کربلا نشسته بودم سرودم و هرچند که ساده است اما خب از دل جوشید..
شعر دیگر درباره‌ی حضرت زهرا بود که بابت این شعر در حرم حضرت امیرالمومنین هدیه‌ای گرفتم و آن انگشتر یک سیدِ فاطمی بود که به من هدیه دادند.
۵.به عنوان مداحی که به شهرهای زیادی دعوت می‌شوید و در مجالس اهل‌بیت وقت زیادی می‌گذرانید، بگویید از منظر خودتان چه آسیب‌هایی را در این سالها در حوزه‌ی مداحی و شعر و ادبیات آیینی و... دیده‌اید؟ به چه آسیب‌هایی پرداخته‌نشده؟ 
هرکار و حرفه‌ای نیازمند فیلتر است، جدا از اینکه فضای مجازی به سبب دسترسی آسان و شفافیت‌سازی کار را آسان کرده اما آفاتی هم دارد، که بارها نظاره‌گر آن بوده‌ایم این اواخر شاعرانی در فضای مجازی سر در آوردند که بعضا اشعارشان سبک است و گاهی از الفاظی استفاده می‌کنند که کژتابی هایی نیز دارد..
ایرادی که در این حوزه میبینم به طور کل همین است که امیدوارم با نظارت صحیح این آسیب مرتفع شود.
۶.جایگاه فضای مجازی و «سایت امام هشت» در رشد کمی و کیفی محتوای تولیدی در سالهای اخیر را چگونه می‌بینید؟
فضای مجازی کار را خیلی آسان کرده، اما یک سردرگمی هم وجود دارد به این معنی که زمانی مداحان از فقدان محتوا رنج می‌بردند، اما امروزه بین انبوهِ محتوا و متن و شعر گم شده‌اند و انتخاب برای‌شان سخت شده. 
_ و کلام آخر..
 امام رضا به زندگی این حقیر عنایت ویژه داشته‌اند. امیدوارم به برکت نام امام رضا سایت امام هشت روزبه روز رشد کند و شکوفا شود، همچنین برکت روافزونی را برای شما خواستارم..

  • دوشنبه
  • 7
  • مرداد
  • 1398
  • ساعت
  • 11:44
  • نوشته شده توسط
  • ابوالفضل عابدی پور

برای بارگذاری فایل در سایت اکانت مداحی بسازید



ارسال دیدگاه



ورود با حساب گوگل

ورود کاربران