• پنج شنبه 13 اردیبهشت 03


مصاحبه با حاج مهدی مختاری مداح و ذاکر اهل بیت -(«اشک» راس همه ی خوبی ها در دستگاه سیدالشهدا)

829

مصاحبه با حاج مهدی مختاری مداح و ذاکر اهل بیت -(«اشک» راس همه ی خوبی ها در دستگاه سیدالشهدا)

۱.در ابتدا لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.
مهدی مختاری هستم، ساکن گرگان، اهل زاهدان و در شرف چهل سالگی هستم
۲.چندسال است که مداحی را شروع کرده اید؟
از دوم راهنمایی اما از سال ۷۷ و پس از ارتباط با اساتید این حوزه، فعالیتم حرفه‌ای تر شد. 
۳.نام چند تا از اساتیدی که تاکنون به صورت مستقیم در محضرشان بودید را بگویید.
 حاج مهدی سلحشور همچنین افتخار شاگردی حاج سعید حدادیان راهم داشته ام.
۴.چندسال اخیر در گرگان جوانان زیادی را دورهم جمع کرده اید، رمز موفقیت تان برای جذب جوانان در هیئت خودتان را چه می دانید؟
معتقدم کار برای امام حسین جدای از بحث اعتقاد است، زحمتی که دوستان هیئتی می کشند باید از حوزه ی روانشناسی اجتماعی هم مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا ذائقه ی مستمع را بفهمیم که  با آن ذائقه پیش نرویم بلکه بتوانیم خوراک فکری مطلوب را در اختیار مستمع بگذاریم و همیشه یک قدم جلوتر باشیم. این یک تقابل دوطرفه است بین صاحب جلسه و مستمع. گرگان دارالمومنین بوده و خانواده ها اغلب ریشه های مذهبی دارند، ما بیست سال است که این جلسات را مانند خانواده خود میدانیم. مجموعه ای موفق است که حتی اگر با ده نفر شروع میشود، آن ده نفر تا انتها باقی بمانند. 
۵. خط فکری زیبایی پشت اشعاری که می‌خوانید است، این جوشش متعلق به خودتان است یا برگرفته از یک اتاق فکر منسجم است؟
بنده خودم هم دست به قلم هستم و گاهی می‌نویسم اما دوستانی  که با آنها کار می‌کنم هم خودشان خط فکری و سلیقه مارا می‌دانند، ضمن آنکه ما ایده راهم می‌دهیم که جدا از رشادتهای اهل بیت، زمان را بشناسیم، استکبارستیز باشیم و شعار آگاهی بخش نسبت به مسائل روز داشته باشیم. الان روی هیئتهای سکولار متمرکز شده اند که برای موفقیت بیشتر و راستای اهدافِ یهود، آنها را از «سیاست» جدا کنند 
لذا ما معتقدیم بچه های هیئت باید «سیاست»  و «اعتقادشان» باهم هماهنگ باشد، ما نباید آنقدر از سیاست دور باشیم که از مسائل روز عقب بمانیم و نه آنقدر باید خودمان را درگیر سیاست کنیم که از امام حسین (ع) عقب بمانیم. ما باید امام حسین (ع) را طوری به مردم معرفی کنیم که آنها خودشان بتوانند روشنگرانه در راه سیدالشهدا اهداف شان را بفمهمند و جلوی ظلم بایستند و این مهم در زندگی شخصی و اجتماعی شان هم تاثیرگذار باشد.
۶. ما چهارده سال است که در سایت «امام هشت» شعر و سبک مداحی و بسیاری متریال دیگر را به دستِ مداح و شاعران اهل‌بیت میرسانیم و ارتباطی بین این دو گروه برقرارکرده ایم، شما نقش فضای مجازی را در توسعه کمی و کیفی هیئتها چگونه می‌بینید؟ 
در حال حاضر فضای مجازی، هم منفی و هم مثبت، در راس است. فضای مجازی رسانه ای در دست مردم است که حتی از رسانه ملی هم تاثیرگذارتر است، رهبری فرمودند فضای مجازی در حال حاضر قتلگاه جوانان شده است، که همین قتلگاه می تواند بستر مناسبی برای فرهنگسازی باشد. خیلی ها در فضای مجازی رشد کرده اند اما باید طوری بخوانیم که تنها یک شور و هیجان صرف نباشد و شعارِهدفمند امام حسین (ع)را داشته باشد. لذا رسانه در رشد این دیدگاه می تواند موثر باشد.
۷. چه پیشنهادی برای مداحان جوانی که پا به این عرصه گذاشته اند دارید؟
این جوانان پشتکار دارند و من معتقدم هرکسی که ذکر امام حسین (ع) را می گوید نوکر امام حسین است، به شرطی که قدر خودش را بداند، راس همه ی خوبی ها در دستگاه سیدالشهدا اشک است، تمام شور و هیجان و حرارت قلوب زیبنده است به شرطی که این اشک ها هم تلفیق شود، و جلسات تنها به سینه زنی ختم نشود. اشک را باید حفظ کنیم تا متقابلن امام حسین (ع) هم محبت را در دلهایمان قرار دهد.

  • پنج شنبه
  • 21
  • شهریور
  • 1398
  • ساعت
  • 16:45
  • نوشته شده توسط
  • ابوالفضل عابدی پور

برای بارگذاری فایل در سایت اکانت مداحی بسازید


حجم فایل 4.40 MB
تعداد بازپخش 10
تاریخ بارگذاری پنج شنبه 21 شهریور 1398 07:48

ارسال دیدگاه



ورود با حساب گوگل

ورود کاربران