• شنبه 1 اردیبهشت 03

 مرتضی محمودپور

گریز روضه در ایام شهادت جوادالائمه -(نحوه شهادت حضرت جواد ع)

7452
2


شهادت حضرت جواد علیه اسلام

اين نوگل باغ ولايت و عصمت گرچه كوتاه عمر بود ولي رنگ و بويش مشام جانها را بهره مند ساخت .

آثار فكري و رواياتي كه از آن حضرت نقل شده و مسائلي را كه آن امام پاسخ گفته و كلماتي كه از آن حضرت بر جاي مانده ، تا ابد زينت بخش صفحات تاريخ اسلام است .

دوران عمر آن امام بزرگوار 25سال و دوره امامتش 17سال بوده است . معتصم عباسي از حضرت جواد (ع ) دعوت كرد كه از مدينه به بغداد بيايد .

امام جواد در ماه محرم سال 220هجري به بغداد وارد شد . معتصم كه عموي ام الفضل زوجه حضرت جواد بود ، با جعفر پسر مأمون و ام الفضل بر قتل آن حضرت همداستان شدند . علت اين امر - همچنان كه اشاره كرديم - اين انديشه شوم بود كه مبادا خلافت از بني عباس به علويان منتقل شود .

از اين جهت ، درصدد تحريك ام الفضل برآمدند و به وي گفتند تو دختر و برادرزاده خليفه هستي ، و احترامت از هر جهت لازم است و شوهر تو محمد بن علي الجواد ، مادر علي هادي فرزند خود را بر تو رجحان مي نهد .

اين دو تن آن قدر وسوسه كردند تا ام الفضل - چنان كه روش زنان نازاست - تحت تأثير حسادت قرار گرفت و در باطن از شوهر بزرگوار جوانش آزرده خاطر شد و به تحريك و تلقين معتصم و جعفر برادرش ، تسليم گرديد .

آنگاه اين دو فرد جنايتكار سمي كشنده در انگور وارد كردند و به خانه امام فرستاده تا سياه روي دو جهان ، ام الفضل ، آنها را به شوهرش بخوراند . ام الفضل طبق انگور را در برابر امام جواد (ع ) گذاشت ، و از انگورها تعريف و توصيف كرد و حضرت جواد (ع ) را به خوردن انگور وادار و در اين امر اصرار كرد .

امام جواد (ع ) مقداري از آن انگور را تناول فرمود . چيزي نگذشت آثار سم را در وجود خود احساس فرمود و درد و رنج شديدي بر آن حضرت عارض گشت .

ام الفضل سيه كار با ديدن آن حالت دردناك در شوهر جوان ، پشيمان و گريان شد ، اما پشيماني سودي نداشت .

حضرت جواد (ع ) فرمود : چرا گريه مي كني ؟ اكنون كه مرا كشتي گريه تو سودي ندارد . بدان كه خداوند متعال در اين چند روزه دنيا تو را به دردي مبتلا كند و به روزگاري بيفتي كه نتواني از آن نجات بيابي . در مورد مسموم كردن حضرت جواد (ع ) قولهاي ديگري هم نقل شده است .
ذکر روضه

ام الفضل همسر معلونه آن حضرت پس از خوراندن زهر به امام درب حجره را بست و بخاطر اینکه صدای ناله‌ی حضرت را نشنود کنیزکان را جمع کرد و گفت تا به همراه خودش کف زده و پایکوبی نمایند امام جواد(ع) با لب عطشان در حجره در بسته به شهادت رسید پس از شهادت آن حضرت به دستور ام‌الفضل بدن مطهر امام را به بالای بام بردند بدن آن حضرت سه روز بر روی زمین ماند پس از سه روز همسایگان دیدند کبوتران بالهای خود را باز کرده گویی که برچیزی سایبان قرار دادند بالای بام رفتند دیدند بر بدن مطهر امام جواد پرندگان سایبان شده‌اند ولی باز هم با دستور ام‌الفضل بر بدن جسارت شد در مقابل چشم همگان پیکر آن حضرت را به زیر انداختند ولی بعد از آن شیعیان محبین با احترام بدن را برداشتند توسط امام هادی بدن کفن شد سپس بر پیکر پدر نماز گزارد محبین و شیعیان تشیع کردند بدن را در همین مکان فعلی کنار جسر بغداد در جوار پدر بزرگش امام موسی‌بن‌جعفر(ع) دفن شد
گریز روضه
لایوم کیومک یااباعبدالله

تمام‌عمرگر درشورو‌شینم

عزادار شهید کاظمینم

میان کاظمین باگریه‌گفتم

پریشانم پریشان حسینم

سه بدن از امامان  معصوم سه روز بر روی زمین ماند ۱-بدن آقا موسی‌بن جعفر(ع) ۲-بدن امام جواد(ع) بدن حضرت سید‌الشهدا در کربلا بدن حضرت موسی‌بن جعفر را پس از سه روز با احترام برداشتند کفنهای قیمتی آوردند بدن مطهر را غسل دادند کفن کردند توسط امام رضا(ع)بر بدن نماز خوانده شد و دفن گردید بدن حضرت جواد رو هم با همین احترام تشیع کردند دفن نمودند ولی کربلا ۳- بدن عزیز فاطمه حضرت حسین(ع)را پس از سه روز باده نشینها برای دفن آمدند ولی ابدان مطهر قابل شناسایی نبود در آخر آقا برای این مهم تشریف آوردن و توسط امام سجاد(ع) همه‌ی بدنها را شناسایی  و دفن شد در آخر رسیدند به یک بدن پاره پاره شده حضرت رو کرد به بنی اسد و فرمودند این بدن بابای غریب من حجت خدا است بروید و یک قطعه حصیر بیاورید بدن را میان بوریا و حصیر گذاشتند و در قبر قرار دادند لحظاتی طول کشید بنی اسد مشاهده کردند امام در میان قبر لبها را به رگهای بریده‌ی پدر گذشته‌اند  ....
صلی الله علی الباکین علی‌الحسین

#تحقیق_پژوهش

  • چهارشنبه
  • 17
  • مرداد
  • 1397
  • ساعت
  • 16:15
  • نوشته شده توسط
  • حاج مرتضی محمودپور

برای بارگذاری فایل در سایت اکانت مداحی بسازید



ارسال دیدگاه



ورود با حساب گوگل

ورود کاربران