• چهارشنبه 12 اردیبهشت 03

 مرتضی محمودپور

قدمت ایام مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)شهرری -(میعادگاه نوکران امام حسین)

1152
1

 پرده‌ی اول
قدمت مراسم مسلمیه
در جوار حرم سیدالکریم(ع)شهرری
میعادگاه نوکران امام حسین
مراسم مسلمیه از شب هفتم ذی‌الحجه آغاز شده و تا شب نهم یعنی شب شهادت حضرت مسلم (ع) ادامه می‌یابد، در این سه‌شب هیئت‌های فعال، قدیمی و معروف تهران از بازار و مناطق قدیمی و مذهبی پایتخت به شهرری می‌آیند تا در این مراسم شرکت کنند. خوشبختانه هر سال بر تعداد این هیئت‌ها نیز افزوده میشود امسال هم بنابه پیش بینی های تجربی صدها هیئت‌مذهبی در این مراسم شرکت می‌کنند.البته حضور هیئت‌ها به‌صورت همزمان نیست، در شب نخست بیش از 20 هیئت آیین عزاداری را برگزار می‌کنند. در شب دوم تعداد بیشتری از هیئت‌ها در حرم حضور می‌یابند و در شب آخر که اوج مراسم است تعداد بیشتری هیئت مذهبی برای شرکت در مراسم مسلمیه به شهرری و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) می‌آیند.«مسلمیه» اگر چه ظاهرا یک مراسم عزاداری است اما برگزارکنندگان آن اهداف دیگری نیز دارند. به واقع می‌توان گفت همان‌گونه که شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) در یک هزار و 400 سال قبل آغازی بود برای واقعه کربلا اکنون نیز مراسم سوگواری برای حضرت مسلم (ع) مقدمه‌ای  برای آمادگی هرچه بهتر هیئت‌های مذهبی برای برگزاری مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع) است.در مدت برگزاری مراسم مسلمیه اتفاق‌های خوبی می‌افتد. مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) در این مراسم حضور پیدا کرده و سبک‌های جدید مداحی و عزاداری برای عزاداری‌های محرم را مشخص می‌کنند. البته منظور از مشخص کردن سبک‌های عزاداری ایجاد سبک‌های جدید نیست. بلکه هیئت‌های مذهبی با حضور در کنار هم و استفاده از تجربیات یکدیگر اشکالات را مشخص کرده و حتی از ورود برخی انحرافات به مراسم عزاداری ماه محرم جلوگیری می‌کنند.بی‌تردید برگزاری چنین آیین باشکوهی نیازمند آمادگی و برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب شده است. مسئولان آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)  از مدت‌ها قبل برای برگزاری این مراسم برنامه‌ریزی کرده‌اند. گفته‌اند بنیان گذار مسلمیه در شهرری وجود مقدس حضرت سید الشهدا(ع)بود که به یکی از مداحان که در کربلا ساکن بوده امر میکند که به تهران بیاید و مراسم شهادت حضرت مسلم(ع) را در کنار حرم سیدالکریم راه انداز نماید آن مرد بزرگ کسی نبود جز حاج مرزوق مداح و ذاکر با اخلاص حضرت حسین(ع) که بعد از این رویای صادقه به ایران میآید و مقدمات ایجاد این مراسم را پایه‌گذاری مینماید
تاثیرات اجتماعی

بدون شک هرگونه آیین مذهبی یکسری تاثیرات اجتماعی را نیز به دنبال دارد.بی‌تردید درس‌هایی که در زندگی و شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) نهفته است امروز هم می‌تواند برای ما به‌ویژه برای نسل جوان راهگشا باشد.خوشبختانه این روزها شاهد حضور و مشارکت جوانان در این مراسم هستیم.

کارشناس مسائل مذهبی در ادامه افزایش مشارکت هیئت‌های مذهبی شهرری در این مراسم را یکی دیگر از تاثیرات اجتماعی این مراسم دانست و تاکید کرد: بخشی از هیئت‌های شرکت‌کننده در مراسم مسلمیه از شهرری هستند و به هر حال اعضای این هیئت‌ها بعد از مراسم در شهر پخش می‌شوند و می‌توانند پیام مراسم را به دیگران انتقال بدهند.
صدو پنجاه سال وفاداری

از هفتم تا نهم ذی‌الحجه مردم شهرری و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) میزبان مهمانانی هستند که در عزای مسلم بن عقیل (ع) بر سر و سینه می‌زنند و سوگواری می‌کنند.

ایام مسلمیه فرصتی است تا هیئت‌های مذهبی شیوه‌های صحیح عزاداری را در کنار یکدیگر مرور کنند و تا حدود زیادی از ورود شیوه‌های انحرافی در آیین‌های عزاداری جلوگیری کنند.
تحقیق_پژوهش

  • جمعه
  • 26
  • مرداد
  • 1397
  • ساعت
  • 14:55
  • نوشته شده توسط
  • حاج مرتضی محمودپور

برای بارگذاری فایل در سایت اکانت مداحی بسازید



ارسال دیدگاه



ورود با حساب گوگل

ورود کاربران