• پنج شنبه 6 اردیبهشت 03

 مرتضی محمودپور

قدمت مسلمیه در حرم سیدالکریم (ع) -(پرده‌ی دوم)

853

پرده‌ی دوم
حاج مرزوق که بود:

حاج محمد مرزوق طلبه اهل کربلا بود که از عراق به ایران آمد و شیوه سینه زنی سنتی را در ایران بنیان گذاری کرد. در حدود صد و سی سال پیش هیئت بزازهای بازار تهران از حاج مرزوق دعوت می‌کنند تا به ایران بیایند ولی او قبول نمی‌کند اما در پی دعوت دوم که از سوی هیئت بنی فاطمه صورت می‌گیرد، در سال 1270 هجری شمسی، حاج محمد مرزوق عرب حائری از کربلا راهی ایران می‌شود.

در کتاب «عشق، ادب، اخلاص»، سید حسن معطر از مداحان قدیمی خاطره ای را از حاج مرزوق اینگونه بیان می‌کند: « کوچک که بودم به هیأت «بنی فاطمه» می رفتیم. یک بار جوانی وسط سینه زن ها دائم شوخی می کرد و می خندید که حاج مرزوق از آن جوان ناراحت شد و خطاب به او گفت: «ساکت! اینقدر نخند»، جوان بعد از خطاب محمد مرزوق، دیگر نتوانست حرف بزند و تا آخر مراسم ساکت بود. هفته بعد که به هیأت رفتیم، آن جوان همراه مادرش به آنجا آمد و به حاج مرزوق گفت: «پسرم را لال کرده ای، باید این لالی را از او بگیری»، حاج مرزوق به میان سینه زن ها رفت و از آنها درخواست کرد که هر کس سید نیست از اتاق خارج شود. آن شب، سید های هیأت آنقدر سینه زدند و ذکر یازهرا (س) را تکرار کردند که به یک باره دیدیم همان جوان هم به میان سینه زن ها آمد و شروع به ذکر گفتن کرد.»
محمد مرزوق عرب حائری

محمد مرزوق عرب حائری (مداح) معروف به حاج مرزوق به عنوان پدرنوحه خوانی معاصر ایران شناخته می‌شود. او حدود صد و سی سال پیش از عراق به ایران آمد و نوحه خوانی کنونی در ایران را پایه‌گذاری کرد. وی در سال ۱۳۲۹ شمسی در تهران درگذشت و پس از تشییع جنازه ای باشکوه در قبرستان نو در قم به خاک سپرده شد
ورود به ایران

در حدود صد و سی سال پیش هیئت بزازهای بازار تهران از حاج مرزوق دعوت می‌کنند تا به ایران بیایند ولی او قبول نمی‌کند اما در پی دعوت دوم که از سوی هیئت بنی فاطمه صورت می‌گیرد راهی ایران می‌شود. به نقل از خود او قبول این دعوت در پی دیدن حسین ابن علی، امام سوم شیعیان، در خواب است که از حاج مرزوق می‌خواهد که به ایران برود. در پی این خواب در سال۱۲۷۰ هجری شمسی حاج محمد مرزوق عرب حائری وارد ایران می‌شود.
سنت‌ها و مراسم عزاداری مذهبی

برخی از سنت‌ها و مراسم عزاداری که اکنون در ایران مرسوم هستند توسط محمد مرزوق وارد ایران شده‌است

از جمله این سنتها در عزاداری سیدالشهدا(ع)

۱-شب‌های مسلمیه

۲-سینه زنی واحد

۳-فینه به سرگذاشتن مداحان

۴-دم سرپا و زمینه خوانی در مرثیه خوانی

۵-منظم کردن مراسم چهارپایه رفتن

و خیلی از فنون مداحی و مرثیه‌ی را پایه‌گذاری کرد

که بعدها توسط مداحان نامی و با اخلاص اباعبدالله(ع) کاملتر شد مهمترین دستاورد از سوی مداحان و ذاکرین آل الله اخلاص در عمل بود که این روسمات تا کنون دست نخورده و بکر باقی مانده است و روز به روز جلوه‌ی بیشتری میکند الحمدالله و المنه امروزه از سوی شعرا و مادحین این رویه و سنت ادامه یافته و با نوآوریهای صحیح آنچنان جذابیتی ایجاد کرده اند که سیل عظیم جوانان طالب معارف اهلبیت را نه تنها سیراب کرده بلکه به واسطه‌ی این شناخت عده‌ی کثیری از همین جوانان مرز و بوم به تاسی از سیدالشهداءبه مقام رفیع شهادت نائل آمدند  چه قبل از انقلاب چه زمان شکل گیری انقلاب و چه هشت سال دفاع مقدس و آخرین دستاورد این موهبت الهی جوانان پرشوری بود که برای حفط از حریم ناموس امیرالمومنین(ع) یعنی عقیله‌ی بنی هاشم حضرت زینب کبری(س) راهی دمشق شدند ودر مقام دفاع از حرم عمه‌جان امام زمان (عج)به این مقام عظما دست یافتند و همچنین این راه ادامه دارد


راهشان پر رهرو و مقام شامخشان متعالی
تحقیق_پژوهش


  • جمعه
  • 26
  • مرداد
  • 1397
  • ساعت
  • 21:36
  • نوشته شده توسط
  • حاج مرتضی محمودپور

برای بارگذاری فایل در سایت اکانت مداحی بسازید



ارسال دیدگاه



ورود با حساب گوگل

ورود کاربران